ID: 28895
Maserati Coupé 4.2 V8
229,000.00kr
Säljarinformation
Ska du sälja eller köpa en bil? Vi hjälper dig med förberedelser, råd och tips för bästa möjliga bil
- Adress: Lund
- Säljarens andra artiklar
Beskrivning
Hej,
Jag har något så ovanligt som en svensksåld Maserati 4200 Cambiocorsa i toppskick, har tankar om att eventuellt sälja den. Jag är inte på något sätt missnöjd med bilen, men det finns fortfarande många andra bilar på min Bucket List som jag ännu inte har haft chansen att äga, så därför kollar jag nu om det finns något intresse.
Jag tror att den som eventuellt hör av sig har rätt bra koll på vad detta är, men listar lite fakta nedan om jag har fel i det antagandet.
Tillverkades mellan 2002-2007, totalt gjordes ca 6000 bilar. ungefär 5000 av dessa var av sk Cambiocorsamodell. Det innebär elhydraulisk växellåda (f1-låda i folkmun). Tekniken plockades direkt från Ferrari som vid tiden ägde Maserati. Resterande bilar kallas GT i stället för Cambiocorsa och dessa har en vanlig manuell växellåda.
Motorn kommer också från Ferrari, det är i grunden samma motor som sitter i Ferrari F430, alltså en 4,2 liters kortslagig V8. Den är något omarbetad i Maseratiutförande och inte fullt så extrem som i Ferrarin, den lämnar starax under 400 hästar i stället för 500. Bakgrunden till det är att man har eftersträvat hög tillförlitlighet, denna bil var tänkt som en \"dayli driver\". Den lägre effekten betyder dock inte att detta är en slö bil, nollhundra på 4,9 sekunder och en toppfart på 285 km/h. Det i sin tur innebär att den är något snabbare än en samtida 911. Det var viktigt för Ferrarifolket att inte släppa ifrån sig något som fick stryk av ärkerevalen.
Till skillnad från Porschen så har den faktiskt ett användbart baksäte också, och ett bagageutrymme som rymmer mer än en ihopfällbar tandborste :)
Cambiocorsamodellen har även ett för tiden rätt avancerat chassie, i sportläge ställer fjädringen om sig via sex elektriska sensorer och förbättrar väghållningen avsevärt. Gasresponsen blir också kvickare samt att diffen blir mer aggresiv och gör bilen mer överstyrd än understyrd.
Om du funderar över något övrigt så är det bara att du hör av dig så ska jag försöka svara, och sist men inte minst, är helt ointresserad av bilförmedlare eller storprutare. Räknar inte med att det ska bli någon huggsexa om bilen, det är en riktig uddabil som troligen är rätt svårsåld. Det betyder inte att jag accepterar skambud, vill ingen betala begärt pris så njuter jag av den en eller flera somrar till :)
Mvh
Johan
Bränsle
Bensin
Växellåda
Automat
Miltal
9 000 - 9 499
Modellår
2002
Biltyp
Coupé
Drivning
Tvåhjulsdriven
Hästkrafter
390Hk
Färg
Ljusgrå